miercuri, 25 martie 2009

Bon cu valoare fixa: Zece mii...

Intr-o calatorie din duminica ce a trecut, am revazut un episod din povestea mea. Acum doua primaveri ma lasasem iar in bratele potecii care ma poarta prin lume, abadonand, abandonand-ma in ape si facand pluta...

Eram intr-o alta (scurta, acum) perioada de jobless, cand voiam sa fac miscari intr-un sistem ingust, cautand sa dau la vasle spre unde vreau eu.
Figuri de ceara, multi strambau spre mine a NU, si argumentul lor era incadrarea intr-un tipar din care ei nu si-ar fi imaginat sa vrea sa iasa.

Veneam spre casa, seara, pe alee, privind verdele primaverii cum isi croieste loc in crengile copacilor. Pomii astia, perseverenti, in fiecare an, atat cat sunt in picioare (uneori si doborati, intr-o parte) nu se lasa... Chiar daca apa sau lumina nu le-au fost destule, ei tot dau verde catre lume, caci asta e unul din rosturile lor.
Privindu-i prin lumina felinarelor rozalii de langa drum, ma gandeam la ziua ce-a trecut si imi puneam o intrebare. Venise asa, chemata de evenimentele din zi, in care usi lumesti se inchisesera. Imi era liniste. Nu aveam nici un val pe apa linistilor mele, caci eu alesesem sa fac pluta. Oricand puteam sa ma urc iar in barca...

Dar ma-ntrebam, dupa asa o zi:
“Oare ce da valoare unui om? Care-i valoarea lui, pe care pot s-o vad in lume, pe ce criteriu o pot masura?”

In timp ce faceam asta, cautam in buzunar dupa cheile de la intrarea in bloc. Lipit de port-chei, un biletel alb mi-a cazut din buzunar, pe asfaltul de sub picioare. M-am aplecat sa il ridic. Era biletul de la maxi-taxi, cu care circulasem dimineata.
M-am uitat pe el si am citit.

S-a clatinat pamantul cu mine.

Doamne, ce raspuns la intrebare!! Doamne, cat de frumoasa iti este tesatura! Doamne, ce mare ti-e iubirea!

Pe biletel scria: Bon cu valoare fixa : 10.000

Bon cu valoare fixa: zece mii.

Valoare fixa...
Cele zece mii de lucruri...

De neschimbat, venind din insusi Tao, cel ce numit de este, nu e insusi el...
Privind spre el intrezarim de unde s-a facut, in om, valoarea...


In linste, am intrat in casa.
Si tot in Casa ma gasesc si astazi...





"Tao a dat nastere unei singure surse
Cea care a dat nastere la doua lucruri.
Apoi la trei lucruri,
Apoi la zece mii..."

("Tao Te Ching" - Cartea Caii si Virtutii)

Niciun comentariu: